Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 17 februari 2013

Månadens kombo - vårlök och rysk blåstjärna


I svenska flaggans färger bildar månadens kombo en härlig färgklick på den vintertrötta gräsmattan.
Vårlök Gagea lutea växer vild i Norden men kan också i trädgårdar bilda gyllene mattor i april och maj under buskar och träd. Rysk blåstjärna Scilla sibirica hör till fåtalet växter som är mer kända under sitt latinska släktnamn än sitt svenska namn. Liksom vårlöken kan den bilda stora mattor med tiden. Båda trivs i väldränerad, inte för torr jord i vandrande skugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar