Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 17 februari 2013

Veckans växt - bourbonrosen 'Wrams Gunnarstorp'


Veckans växt är bourbonrosen Wrams Gunnarstorp. Det är en gammaldags busk-/klätterros som har det mesta. Sorten remonterar och har ovanligt ädelrosliknande blommor. Även bladen är blankare än på andra bourbonrosor. Som klätterros kan den bli 3,5 m meter hög, som friväxande buske 2 m. Doften är behaglig och sorten är hyfsat frisk. Den kan odlas upp till zon IV. Ursprunget är okänt men namnet kommer från Wrams Gunnarstorps slott i Skåne där den växer i slottsparken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar