Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 17 februari 2013

Veckans växt - doftlilja


Veckans växt, doftlilja Gladiolus callianthus, gör verkligen skäl för namnet. Speciellt varma sensommarkvällar känns den ljuva doften från de vita blommorna lång väg. Den blir 80-100 cm hög och härstammar från bergiga trakter i Östafrika där doftliljan växer på 1.200-2.500 m ö h. Hos oss är den inte härdig. Knölarna får tas in på hösten och vinterförvaras på samma sätt som dahliaknölar. När risken för frost är över planteras knölarna 15 cm djupt i varm, fuktighetshållande och väldränerad jord i soligt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar