Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

tisdag 12 mars 2013

Veckans växt - persisk blåstjärna


I ljusaste porslinsblått lyser blommorna hos den persiska blåstjärnan Scilla mischtschenkoana upp den tröttaste vinterbacke. Vilt växer den bland klippor och på bergsängar i Iran och Kaukasus. Det tungvrickande artnamnet kommer från den ryske botanisten Pavlov Ivanovic Mischtschenko (1869-1938) som samlade växter i Gerorgien. Den persiska blåstjärnan blir 10 cm hög och blommar i mars-april. Bäst trivs den på väldränerad jord i sol-lätt skugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar