Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

torsdag 30 maj 2013

Veckans växt -trift


Tidigare idag tog jag denna bild ute på Marstrand. Bohusläns klippor färgas rosa just av den blommande triften Armeria maritima. Artnamnet skvallrar om triftens förkärlek till havsnära miljöer. Även i rabatter skänker denna vintergröna perenn färgglädje i maj och juni. Den blir 10-30 cm hög. Försök att efterlikna de vilda växtplatserna, dvs full sol, i väldränerad, mager till måttligt näringsrik jord för att lyckas med triften i din egen täppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar