Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 30 september 2013

Månadens kombo - havtorn och syrenbuddleja


Månadens kombo är färgstark och bjuder både på doft och vackra bär som är lika nyttiga som välsmakande. Förfogar man över en solig plats som är väldränerad är denna duo snudd på ett måste i södra delen av landet..
Syrenbuddlejan, som med rätta också kallas för fjärilsbuske, Buddleja davidii blommar i vitt, rosa eller lila beroende på sort i aug-sep. Den blir upp till 2 m hög och är härdig till zon 2. På bilden blommar sorten 'Empire Blue'. Den ljuva doften lockar till sig fjärilar i massor.
Havtorn Hippophaë rhamnoides är betydligt härdigare. Beroende på sort är den härdig till zon 4-6. På bilden är det honklonen 'Julia' som dignar av c-vitamin och antioxidantstinna bär. Denna sort blir 2-3 m hög och är härdig till zon 5. Då plantorna är särkönade behövs manligt sällskap till 'Julia'. 'Romeo' har på senare år fått konkurrens av 'Svenne' som också gärna pollinerar 'Lotta'. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar