Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 13 oktober 2013

Månadens kombo - oktoberstormhatt och trollhassel


I svenska flaggans färger tar månadens kombo andan ur betraktaren. Oktoberstormhatt Aconitum carmichaelii gör skäl för namnet och blommar verkligen i oktober och också  månaden innan. Denna perenn blir upp till 150 cm hög. Den vill gärna ha full sol på morgonen och lättare skuggare senare under dagen. Jorden ska vara frisk-fuktig och väldränerad. 
Trollhassel Hamamelis är namnet på ett släkte buskar med fyra arter. Det arterna har gemensamt är växtsättet som är mer utbrett än högrest och den tidiga blomningen på vårvintern. Ståndortskraven är de samma som för oktoberstormhatten och de härdigaste arterna av trollhassel fungerar i zon 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar