Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 9 mars 2014

Veckans växt - persika



Visst odlas persika Prunus persica först och främst för fruktens skull men blomningen är lika oemotståndlig. Persikans plats är i vinterträdgården, förutom i landets sydligaste delar där den kan odlas på friland i soligt och skyddat läge. Sorten 'Frost' har kanske inte den vackraste blomningen  men välsmakande frukter. Den är härdig mot krussjuka och härdig till zon 2 eller 3 i gynnsamma lägen. I sydligaste Sverige mognar frukterna i första halvan av september. Sorten 'Riga' är härdigare. Den fungerar i zon 3 eller i gynnsamma lägen zon 4. Frukterna är små och söta och mognar i månadsskiftet juli/augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar