Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 13 april 2014

Veckans växt - luktviol 'Königin Charlotte'


Violblå blommor har passande nog luktviolen Viola odorata 'Königin Charlotte'. Den rena arten växer vild på Öland och i Skåne. Denna näpna växt kan snabbt bilda mattor genom långa rotslående utlöpare. Blommorna som kommer i april-maj har en fin violdoft och är ibland vita. Sorten 'Königin Charlotte' blir 10 cm hög. Ibland kan den blomma om under sensommaren. Helst vill den stå i humus- och näringsrik, frisk-fuktig jord i sol eller halvskugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar