Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

onsdag 31 december 2014

Veckans växt - svartögd hundtandslilja


I sydvästra Oregon i USA växer veckans växt, svartögd hundtandslilja Erythronium hendersonii. Den är en knölväxt och är en av 27 olika hundtandsliljearter, de flesta hemmahörande i Nordamerika. Den blir 20-30 cm hög, blommar i april-maj,  och vill stå i halvskugga-skugga. Jorden bör vara  humusrik och måttligt näringsrik. Bladen är vackert marmorerade. Arten är uppkallad efter den amerikanska botanikern Louis F. Henderson (1853-1842).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar