Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 12 januari 2015

Veckans växt - japansk hemlock


Ett gammalt angosaxiskt namn för odört har gett  namn till hemlocksläktet. Anledningen är att smulade hemlockbarr kan ge en odörtliknande lukt. Till skillnad från odörten är dock inte hemlocken giftig. På de japanska öar där den japanska hemlocken Tsuga diversifolia växer vild kan den bli 25 m hög.I odling blir den inte alls lika hög, 5-6 m hög på 15-20 år  Liksom på andra hemlockarter är barren korta och platta. Den är härdig till zon 4 och vill ha en frisk-fuktig växtplats i lä och och halvskugga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar