Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

onsdag 25 februari 2015

Veckans växt - luktärt 'Lord 'Nelson'


Redan om ett par månader kan man så fröna till den ettåriga luktärt Lathyrus odoratus  'Lord Nelson' inomhus i väntan på att risken för nattfrost är över. Den ljuvligt doftande sorten såg dagens ljus 1907 och har varit populär sedan dess. Den blommar juni-oktober, blir 150 cm hög och behöver växtstöd att klättra i. Jorden ska vara näringsrik och väldränerad jord i full sol.. Som med andra luktärter blommar 'Lord Nelson' ju mer man plockar buketter av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar