Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 9 februari 2015

Veckans växt - praktrododendron


Från den lilla japanska ön Yakushima kommer praktrododendron Rhododendron degronianum ssp. yakushimanum. Där växer den i öppen och vindpinad terräng på höga höjder. Den har anpassat  sitt låga och kompakta växtsätt till dessa tuffa förhållanden. I Europa har den odlats sedan 1934. Underarten har gett upphov till den lättodlade Yakuhimanum-Gruppen med många populära sorter. Praktrododendron blir 1 m hög och trivs bäst på en frisk-fuktig jord med lågt pH-värde i sol-halvskugga. Den blommar i april-maj och är härdig till zon 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar