Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 9 mars 2015

Veckans växt - gul skunkkalla


Få svenska trädgårdsväxter har så regnskogslika blad som skunkkallesläktet. Artepitetet hos den gula skunkkallan Lysichiton americanus skvallrar om ett amerikanskt ursprung. Mycket riktigt frodas denna särpräglade perenn längs vattendrag från Kalifornien till Alaska. De glänsande bladen kan bli över en meter långa. Den blommar i maj och trivs bäst på ett vattendjup ned till 5 cm i sol eller halvskugga,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar